Regensburg en Donau

30 juli 2015 - Wörth an der Donau, Duitsland

donderdag 30 juli 2015 Regensburg – Wörth an der Donau

De fietsen hebben naast ons bed de nacht goed doorgebracht. Juist voordat om 11 uur de Putzfrau komt, verlaten wij het appartement. De bouwvakster die op de galerij het pand staat te renoveren, moet de rolsteiger waarop zij staat te werken, opzij schuiven om ons met onze fietsen en tassen te laten passeren.

In de oude binnenstad nuttigen wij op een terrasje een ontbijt. Met onze fiets aan de hand verkennen wij daarna de stad. De dom is van buiten prachtig, van binnen erg donker en voor katholieke begrippen niet overdreven weelderig. Veel eenvoudiger is het interieur van de Jacobskerk een kilometer verderop. Maar juist in haar eenvoud heeft zij een ingetogen schoonheid. De toegangspoort van deze Romaanse kerk is met een glazen voorportaal beschermd tegen verdere erosie door de luchtvervuiling van het langs komende verkeer.

Het oude centrum heeft een dichte bebouwing. Soms smalle straatjes en steegjes, toch verrassend veel pleinen van verschillende grootte. De vele panden uit vroegere eeuwen zijn goed onderhouden en dragen bij aan de aantrekkingskracht van de stad. Op een paar plaatsen zijn er nog resten van de Romeinse tijd.

Op diverse terrasjes proberen wij de stoelen uit. Het valt ons op dat waar wij ook gaan zitten, de bediening in het algemeen tijdrovend is. Een keer verlaten wij zelfs het terras zonder iets te bestellen.

Wij bewonderen diverse torens en poorten en verlaten uiteindelijk om half vier de oude stad. Over de 12e-eeuwse stenen brug die ter renovatie helemaal in de steigers en de nogal ondoorzichtige windschermen staat. De laatste restjes stenen brug worden verder aan het oog onttrokken door de noodbrug voor fietsers en voetgangers die ernaast is aangebracht.

Ook aan de overkant van de Donau ligt nog een stukje oude stad. Ook daar proberen wij nog een terrasje uit. Ook hier moeten wij lang op ons kopje koffie wachten.

Om vier uur is het dan eindelijk zover. Wij rijden in de zon, onder een blauwe hemel met schapenwolken, de stad uit. Langs de oever van de Donau stroomafwaarts. Een prachtig landschap. Rechts van ons ofwel de Donau ofwel de dijk erlangs, links van ons veelal prachtige vergezichten met in de verte lieflijke dorpjes, schattige kerktorentjes. Koren- en maisvelden, bossen.

Bij Markt Donaustauf passeren wij een bergbult met de ruïnes van een burcht van de vroegere vorstenbisschoppen van Regensburg. Strategisch gelegen om het verkeer op de Donau te kunnen bewaken.

Een halve kilometer verder passeren wij de Walhallatempel op de Bräuberg. Deze tempel is in de eerste helft van de negentiende eeuw in opdracht van koning Ludwig I van Beieren gebouwd ter ere van Germaanse grootheden. Voor een belangrijk deel is zij een imitatie van het Parthenon in Athene.

Onze fietstocht eindigt vandaag in Wörth an der Donau. Een klein vriendelijk stadje, gelegen tegen een heuvel van het Beierse Woud. Nog geen 5000 inwoners. Veel witte en pastelkleurige huizen. Boven op de heuvel staat slot Thurn. Rond 800 begonnen als een klooster, in de middeleeuwen omgebouwd tot een slot met stevige verdedigingsmuren, nu een bejaardenoord.

’s Avonds lopen wij langs de steile weg naar het kasteel. Naar schatting 14-15%. In onze verbeelding zien wij de bejaarden uit het slot al met hun rollators langs de weg omhoog en omlaag gaan. Een rollatorcursus lijkt ons een absolute noodzaak.

De plaatselijke slager heeft jaren geleden zijn winkel uitgebreid met een hotel-restaurant-cateringbedrijf. Wij slapen in een geheel gerenoveerde slaapkamer met strak grenenhouten meubilair en een hypermoderne inloopdouche. Overigens zijn wij een paar weken te vroeg. Op 20 september wordt hier de Weisswurstkönigin gekroond.

Vandaag 39 km gefietst.

Totaal 1248 km.