Grüne Veltliner

7 augustus 2015 - Traismauer, Oostenrijk

vrijdag 7 augustus 2015 Melk – Traismauer

Om half tien verlaten wij ons logies. De Donau Radweg gaat aan de noordkant langs de rivier; de Limesroute volgt de zuidelijke oever. Onze gastheer raadt ons aan om de zuidelijke variant te volgen. Minder langs een drukke Bundesweg, sowieso minder verkeer, meer schaduw van rotsen en bomen, meer Romeinse restanten.

Nu al valt de warmte als een warme deken over ons heen. In de schaduw van een grote parasol beginnen wij op een terrasje met een kop koffie. Dan fietsen wij langs de zuidelijke oever van de rivier. Dertien kilometer verder zijn wij in Aggstein al weer aan koffie toe. Wij kiezen voor het enige café dat er is. En dat ook nog open is. Gelegen aan de Donau met uitzicht op de rivier. De monopolist rekent extreem veel geld voor een klein kopje koffie. Wij vullen opnieuw onze waterflessen en rijden snel verder.

De rivier heeft weer enige bochten. Zij moet zich weer om enkele lage bergen heen slingeren. Groen beboste hellingen aan weerszijden. Af en toe een klein dorpje met een grijze ruïne of een witte kerktoren. Of beide. In Rossatz gebruiken wij in de schaduw van een boom onder de kerk onze lunch. Een goed moment om onze waterflessen opnieuw te vullen. Het beetje water dat er nog in zit heeft inmiddels de lichaamstemperatuur aangenomen.

Met een voetveer varen wij naar de overkant van de Donau. Bij Rianne roept het bootje onmiddellijk associaties op met een Vietnamees binnenwaterbootje. Het brengt ons veilig aan de overkant al is het in- en uitladen van de bepakte fietsen geen eenvoudige karwei.

Aan de noordzijde bezoeken wij Dürnstein. Wij komen tegelijk aan met de verschillende groepen toeristen van een grote Donaucruiseboot. De toeristen lopen voor onze camera behoorlijk in de weg. Of wij moeten lang wachten voordat wij een redelijke foto kunnen maken. Of wij banen ons met onze fietsen aan de hand een weg dwars door de groepen die met een oortje aandachtig luisteren naar wat de gids in haar kopmicrofoontje te vertellen heeft.

Een prachtig stadje. Een stadsmuur verbindt het stadje met de hoger gelegen ruïne van een kasteel. Bij de stad is de middeleeuwse hoge muur nog geheel intact. Een prachtige barokke toren steekt boven de bebouwing uit. Volgens de legende zou in 1193 Koning Richard I, ook wel Richard Leeuwenhart genoemd, hier gevangen zijn gehouden, totdat het losgeld van 35000 kg zilver was betaald. Nu is het stadje een kruising tussen Ootmarsum, Volendam, Rüdesheim. Kleding, sjaals, souvenirs, lokale drank, alles wat te koop is, is design. Toch leuk om er met onze fietsen aan de hand even doorheen te lopen. Ruim voor alle passagiers van de cruiseboot zijn wij weer beneden bij het water. Het Vietnamese bootje brengt ons veilig terug naar de ander kant van de rivier.

Onderweg passeren wij abrikozen-, appel- en perenboomgaarden. Als het fietspad tussen de wijnranken doorgaat, kan Rianne niet nalaten de kwaliteit van de druiven te controleren. Zij rijpen goed. Volgens Rianne wordt het een goed jaar voor de grüne Veltliner.

In Mautern verversen wij opnieuw ons opgewarmde water. Het blijft afzien bij deze temperatuur, naar schatting minstens 38 graden. In de late namiddag fietsen wij langs het water. Het wordt stiller om ons heen. Er zijn geen andere fietsers meer, aan beide zijden zijn er bossen en geen dorpjes. Wij besluiten om in Traismauer te overnachten. Een beetje van de route maar altijd beter dan in de middle of nowhere langs de kant van de weg. Wij vinden een onderkomen in een Bauernhof. De Biergarten is een gezellige tuin waar alle bezoekers tot laat in de avond aan tafels zitten. Het eten spreekt ons hier niet aan. Gebraden halve hanen die je zelf uit elkaar moet trekken, schnitzels en frites die in te oude olie gefrituurd zijn. De internetverbinding werkt vandaag – toevallig – niet.

Voor de maaltijd wijken wij uit naar het Donaurestaurant bij de jachthaven van Traismauer. De locatie is goed, het eten ook, maar de Veltliner wijn  valt tegen. Terug in de Bauernhof nemen wij nog een grüne Veltliner: Veel beter en voor de helft van de prijs. Het mooie van een avond als deze is dat je lang buiten kunt zitten en dat er geen muggen zijn.

Vandaag 62 km gefietst.

Totaal 1701 km.