Eva en de Apfel(Most)

5 augustus 2015 - Ybbs an der Donau, Oostenrijk

woensdag 5 augustus 2015 Enns – Ybbs an der Donau

Voor negen uur moeten wij ontbeten hebben. Dat lukt ons wonderwel, al zullen wij daar deze vakantie verder geen gewoonte van maken. Ruim voor half tien zitten wij al op de fiets.

Het kleine fietspontje van Enns naar Mauthausen is bijna te klein voor het aantal fietsers dat mee wil. Aan de overkant wil iedereen een andere kant op. Binnen de kortste keren rijden wij alleen op het fietspad langs de Donau. Af en toe halen wij mensen in, af en toe worden wij ingehaald.

Inclusief de wachttijd bij het fietsveer zijn wij in anderhalf uur al 25 km gevorderd. Bij de dam bij Mitterkirche verlaten wij voor een paar kilometer de Donau. In het dorp passeren wij een Bauernhof. Tijd voor koffie. Er is niemand in de familie jarig. Bovendien dreigt ons gewicht de door onszelf toegestane bovengrens te bereiken. Wij besluiten om sterk te zijn en niets bij de koffie te nemen. De eigenaar van de Bauernhof vraagt of wij iets bij de koffie willen gebruiken. Wij kunnen kiezen uit een gebaksoort met chocoladevulling of een Topf Himbeeren Schnitt. Eva kiest voor het laatste. Bob zegt geen nee.

De eigenaar komt terug uit de keuken. De Topf Himbeeren Schnitt is nog niet klaar. Wij zijn sterk. Dan nemen wij maar niets bij de koffie.

De Bauernhof heeft in de afgelopen jaren 18 medailles gekregen voor Apfelmost en andere fruitlikeuren met diverse alcoholpercentages. Eva bekijkt de kaart en kiest een glas met water verdunde Apfelmost. 12,5 cl Apfelmost en 12,5 cl water. Bob neemt de omgekeerde hoeveelheden.

De Topf Himbeeren Schnitt is nu bijna klaar. Wij zijn sterk en zeggen dapper nee. Een kwestie van karakter.

In een aangepast tempo vervolgen wij onze weg. Eerst nog een stukje door landerijen, bossen en houtwallen, daarna weer langs de linkeroever van de Donau.

Vlak voor Grein passeren wij de grens van Ober- en Niederösterreich. Wij maken een kleine omleiding om Grein te zien. Een prachtige Hauptplatz vormt het centrum van het stadje. Omgeven door middeleeuwse patriciërshuizen. Het Rathaus herbergt ook de oudste stadsschouwburg van Oostenrijk. Een prachtige kerktoren steekt statig boven de bebouwing uit. Boven de stad staat op een steile rots een 15e-eeuwse burcht. Bij de plaatselijke Bäckerei eten wij een broodje.

Met het fietsveer steken wij weer over naar de rechterzijde van de Donau. Op het volgende stuk van onze route zijn er weer beboste berghellingen aan beide kanten van het water. Voor een deel fietsen wij in de schaduw van de bomen. Het meeste autoverkeer gaat langs de linkerkant van de rivier. Van de paar auto’s op onze weg hebben wij weinig last.

Bob heeft last van slaperigheid. Slaapdronken rijdt hij achter Rianne aan. Is dit het gevolg van de warmte? Of van de Apfelmost van vanochtend? Twee kilometer voor Ybbs staat een picknicktafel langs de weg. Rechtop zittend doet Bob even zijn ogen dicht. Rianne kijkt waakzaam toe.

Twintig minuten later vervolgen wij onze weg. Bij Ybbs passeren wij de oudste waterkrachtcentrale van Oostenrijk (nog maar 60 jaar oud!). Weer twee kilometer verder, om 16.00 uur, vinden wij dat wij  ons overnachtingsadres bereikt hebben.

Uiteraard maken wij een wandeling door het schier uitgestorven stadje en bewonderen de statige panden uit de 15e en 16e eeuw, alsmede de kruittoren uit de 13e eeuw. Wij gunnen ons niet de tijd voor een bezoek aan het plaatselijke fietsmuseum; wel voor het nuttigen van een hefe Weizen.

Vandaag 64 km gefietst.

Totaal 1610 km.