Kilometers vreten

29 juli 2015 - Regensburg, Duitsland

woensdag 29 juli 2015 Beilngries – Regensburg

Om negen uur fietsen wij een rondje door Beilngries. Er zijn veel middeleeuwse panden met trapgeveltjes en er zijn maar liefst acht torens bij de stadsmuur bewaard gebleven. Als onze fotobehoeften bevredigd zijn, fietsen wij de stad uit.

Onder een fietstunneltje door komen wij bij een T-splitsing. Het fietsbordje zegt dat wij naar links moeten, ons boekje zegt dat wij naar rechts moeten. Bob is heel besluitvaardig en kiest voor links. Rianne volgt lijdzaam zijn keuze. Samen fietsen wij vier kilometer extra en trappen ons moeizaam naar boven op een helling van 5-6 %.

Vlak voor Dietfurt komen wij weer op de officiële route. In dit plaatsje drinken wij koffie en laat Bob zijn banden oppompen. Vanaf nu rijdt hij alsof zijn hij twintig jaar jonger is.

Bob stuurt Rianne het verkeerde dal in. Wij gaan in noordelijke richting en stijgen. Na 1,5 km heeft Rianne door dat wij op de verkeerde weg zitten. Bob fietst achter haar aan terug. Nu weet Bob zeker dat wij meer in oostelijke richting moeten gaan. Wij zien geen aanduidingen van de Altmühl Radweg of van de Limesroute, maar Bob weet het zeker. Wij fietsen links om de berg, terwijl de officiële route rechts om de berg gaat. Aan de andere kant van de berg komen wij op het gravelpad dat vandaag verder onze route is. Vrijwel de hele dag fietsen wij over een wit, goed begaanbaar gravelpad. Eerst langs de Altmühl, vanaf Riedenburg langs het Main-Donau Kanal. Een prachtige route waarbij de wateren meebuigen met de rondingen van de bergketens. Veel bossen. Langs de oevers van het Main-Donau Kanal en op kleine eilandjes daarin groeien prachtige wilde orchideeën. Op deze route fietsen ook gezinnen met kleine kinderen. De heel kleine kinderen zitten op een kinderfietsje, dat aan het achterwiel van de moeder is gehaakt en waarbij het voorwiel van het kinderfietsje los van de grond is.

In de loop van de middag hebben wij wat regen. Bij elkaar wel een uur of drie. Voor ons geen reden om te stoppen, want wij willen vandaag in Regensburg aankomen.

In het kanaal varen enkele plezierjachten, maar ook enkele grote tourboten. Bij Essing is een mooie houten brug over het Main-Donau-Kanal gebouwd. De golvende vormgeving en de gebruikte materialen maken dat de brug op een organische manier in het landschap is ingepast. Normaal voor gebruik door fietsers en voetgangers, maar in tijden van hoog water ook geschikt voor auto’s.

Bij Kelheim stroomt de Altmühl in de Donau. De oevers liggen hier zo’n 110 meter uit elkaar en er varen ook binnenvaart-vrachtschepen. Niet alleen de Altmühl kronkelde, ook de Donau doet dat. Twintig kilometer voor Regensburg is een deel van de Donau gekanaliseerd, terwijl een ander deel zijn vrije loop volgt.

Wij blijven langs de oever van de Donau fietsen tot in het centrum van Regensburg. Bij een middeleeuwse poort en een even oude brug stopt de route uit deel 1 van de driedelige Limesroute. De brug is in steigers en wind vangende schermen ingepakt, dus daar is weinig van te zien.

Van hier fietsen wij naar het appartement dat Rianne gisteravond via internet heeft gereserveerd. Beethovenstrasse 12. Het is de tweede keer tijdens deze vakantie dat Rianne vooraf een overnachtingsadres heeft gereserveerd. Het appartement is onderdeel van een heel complex. Er staat een container voor de deur. Er staan steigers in de galerij. Aan de hele omgeving is te zien dat het appartementencomplex ingrijpend wordt gerenoveerd. Op het opgegeven adres is niemand thuis. Bij de voordeur hangt een sleutelkastje, dat met een viercijferige code kan worden geopend. Via meer dan een telefoontje met de eigenaar van het appartement raken wij binnen. Het is klein, maar geheel opgeknapt en van alle vereiste gemakken voorzien.

Er is niemand die ons ontvangt. Het is alleen een sleuteladres. Onze fietsen nemen wij mee in het appartement. Die mogen vannacht naast ons bed staan.

De fietscomputer verbaast ons weer. Vandaag per saldo 50 meter gedaald. Wel twee records gebroken: de afgelegde afstand en het verbruik van kilocalorieën: 1245 kcal.

Vandaag 95 km gefietst.

Totaal 1209 km.

1. Marion en lex:
    30 juli 2015
    Toevallig. Ook wij in Regensburg. Gaan vrijdagmorgen richting Dresden. Maar wel met de auto.....