maandag 13 juli 2015 Dodewaard – Xanten

14 juli 2015 - Moers, Duitsland

Om 8 uur is het grijs, maar droog. Om 9 uur is het droog, maar grijs. Om 10 uur is het beide. Om 11 uur is er geen verandering. Om 11:30 begint een druilerige regenbui. Wij vertrekken. Korte fietsbroek respectievelijk kort fietsrokje aan en een regenjack. Wij fietsen enthousiast een kilometer of vijftien over de kronkelende Waaldijk. Bij Nijmegen is Dura Vermeer bezig met grootste zand- en waterwerken aan de noordzijde van de Waal. We kunnen nog niet goed zien wat het moet worden. Wel rijden wij een paar keer verkeerd voordat wij in de gaten hebben dat wij pas bij Lent de aanrijroute naar de Waalbrug moeten nemen.

In Nijmegen eten wij voedzame spekpannenkoek met stroop. Daarna rijden wij naar het Trajanusplein. Omringd door tweebaans eenrichtingwegen staat hier het beeld van keizer Trajanus met als inscriptie op de sokkel: MARCO ULPIO TRAIANO ULPIA NOVIOMAGUS. Rianne steekt onverschrokken de rijstroken over om een foto van het beeld te maken en naar haar fiets terug te keren.

Voor Beek roept Rianne een paar keer luid naar achter: ‘Stoppen!’ Bob is weer verdiept in de uitdaging van de techniek van de fietscomputer en hoort het niet. Op het laatste ogenblik ziet hij dat Rianne stilstaat. De achtertassen op haar fiets bezorgen Bob een zachte landing. Zijn achterwiel komt vervaarlijk omhoog, maar deze keer is er geen valpartij.

Pas bij Beek fietsen wij de Ooijpolder in. Voor vandaag is 95% kans op regen voorspeld. Wij krijgen de volle 95% miezerige motregen. Alleen tussen Beek en Millingen is het vrijwel droog. Daarna krijgen wij tot Xanten de rest van de motregen.

Tot Rindern volgen wij de dijk langs de uiterwaarden van de Rijn. Via de Drususdeich komen wij in Rindern. Hier bezoeken wij de dorpskerk die op een Romeins badhuis is gebouwd. Het Willibrordusaltaar bestaat uit een grote Romeinse steen van Mars Camulus: een Gallische oorlogsgod die met Mars werd vereenzelvigd.

Vanaf hier raken wij de route een beetje kwijt. Een paar kilometer voorbij Kleve haken wij weer aan. Maar niet voor lang. Vanaf Appeldorn volgt Bob niet langer de officiële route maar de fietsomputer naar het overnachtingsadres. Rianne rijdt een beetje mokkend voorop en vindt dat zij teveel kilometers maakt. Bob blijft ervan overtuigd dat de weg langs de Xantener Südsee de kortste is.

Om half acht komen wij aan bij ons B&B-adres. Wij krijgen een ruime kamer met marmeren vloer, tv, eigen badkamer met moderne douche. In hotel Neumaier een paar honderd meter verderop zijn wij nog voor het sluiten van de keuken aanwezig. Wij bestellen een heerlijke Sauerbraten met rode kool, passend bij dit weer.

Vandaag 84 km gefietst.