dinsdag 14 juli 2015 Xanten – Asberg-Moers

14 juli 2015 - Moers, Duitsland

In de koffiecorner van een grote Edeka-supermarkt gebruiken wij een ontbijt met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Om half tien staan wij bij de ingang van de Thermen en van het museum van de Romeinse opgravingen in Xanten. In een ver verleden hadden de Romeinen hier een woonplaats gebouwd voor zo’n 10.000 Romeinse inwoners, compleet met tempels, thermen, een haven en alles wat erbij hoort. In de middeleeuwen hebben de inwoners van Xanten veel stenen van de Romeinse nederzetting gebruikt om er zelf kerken en woningen van te bouwen. Hierdoor ging veel van de Romeinse bouwwerken weer verloren.

Wij bezoeken de thermen, het museum met gebruiksvoorwerpen, strijdmiddelen, stenen met inscripties. Ook lopen wij nog even naar de andere zijde van het park. Boven de fundamenten van de oude haventempel is een replica van een gedeelte van de tempel geplaatst. Hierdoor krijgt de bezoeker een goede indruk  van de Romeinse tempelbouw. Elders op het uitgestrekte terrein staan replica’s van Romeinse woningen en van een Romeins hefwerktuig.

Om elf uur zijn wij weer op ons overnachtingsadres. Wij trekken onze fietskleren aan en spoeden ons met onze fietsen naar de markt. Bij de Italiaanse ijssalon drinken wij koffie en verwennen wij ons met een heerlijke wafel met warme kersen en slagroom. Dan daalt er een enorme regenbui over Xanten neer. Voor ons een reden om onder de luifel waar wij zitten nog een extra  kop koffie te nemen en een gezellig praatje te maken met een 70-jarige Duitse man wiens 11 jaar jongere vrouw nog moet werken. Hij is van plan om als het droog is, zijn fietstassen in te pakken en naar de Bodensee te fietsen, zonder zijn vrouw.

Om half twee is het even droog en vertrekken wij. De route gaat langs graanvelden en door kleine dorpjes. Overal waar we enig uitzicht hebben, zien we aan de horizon industriële complexen met hoge schoorstenen en stomende koeltorens. Veel hoogspanningsmasten. Het weer is heel wisselvallig. In vijf minuten tijd kan de dichtbewolkte lucht voor het overgrote deel opentrekken en vijf minuten later kunnen wij weer in een miezerige motregen fietsen. Het wordt een middagje van voortdurende afwisseling: jas aan, jas uit, aan, uit….

Ten noorden van Moers komen wij bij de oever van de Rijn. Hier volgen wij het fietspad in zuidelijke richting. Overal industrie langs de oevers aan de overkant. Ook aan onze zijde her en der verspreid.

De lucht wordt donkerder. Er dreigt zware regen en misschien zelfs onweer. In Asberg, een voorstadje van Moers, zoeken wij een overnachtingsadres. Wel verwarrend dat er twee straten dezelfde naam hebben. Maar dank zij onze fietscomputer en veel links-rechts afslaan komen wij rond zes uur op ons overnachtingsadres.

Het is goed dat wij stoppen. Rianne heeft geen enkele botsing gehad, is niet gevallen en heeft geen andere incidenten meegemaakt. Toch is haar voorvelg losgeraakt en hangt haar koplamp er zieltogend naast. Morgen moeten wij eerst naar een fietsenmaker. Het geluk is aan onze zijde: er is een fietsenzaak op zo’n 200 meter van ons hotel.

Bij Bob gaat het verband van zijn arm. Vanaf nu moet een pleister genoeg zijn. En als morgen de zon schijnt, mag zelfs het pleister achterwege blijven.

Vandaag 47 km gefietst.

1. Karin Thomas:
    15 juli 2015
    Ha Rianne en Bob,

Erg leuk dat ik jullie fietstocht weer kan volgen. Weer een mooie onderneming. Veel plezier!
  2. Mirjam:
    15 juli 2015
    Een ding is zeker: jullie houden niet van " immer gerade aus durch fietsen".
    Dus die 1500 km zullen wel overschreden worden maar had ook niet anders verwacht....
    Geniet ervan, maar kijk goed uit. Een val is meer dan voldoende.
    Veel fiets plezier!!
    Groetjes van 2 Persoon-tjes