Singapore

13 augustus 2016 - Singapore, Singapore

Vrijdag 12 augustus 2016

Om 15:45 uur plaatselijke tijd landen wij op luchthaven Changi in Singapore.

In de aankomsthal staan veel mensen om passagiers op te halen. Op bordjes en op A4’tjes staan de namen van de personen op wie zij wachten. Onze namen staan in grote letters op de tablet van de chauffeur die op ons wacht. Hij neemt ons mee naar een lange gang met aan één kant een glazen wand met veel schuifdeuren naar de straatzijde. Tegenover een van deze deuren posteert hij ons op een bankje. Hier moeten wij wachten totdat hij de auto heeft gehaald. Na 10 minuten komt hij bij de juiste schuifdeur voorrijden. Een heel ordelijke systeem voor de dropon-dropoff-activiteiten op een drukke luchthaven.

De autoweg naar de stad is één grote bloemenzee. Langs de kant en in de middenberm staan kilometerslange rijen met bloeiende bougainvilles.

Van veel balkons van flatgebouwen hangt de Singaporese vlag. Herinnering aan de 51e Onafhankelijkheidsdag die een paar dagen geleden werd gevierd.

Als wij ons in het hotel hebben opgefrist, is het al bijna donker. Hier rond de evenaar is ook het dag- en nachtritme heel ordelijk: het hele jaar door is het om zeven uur ’s ochtends licht en om zeven uur ’s avonds donker. In de loop van de verschillende jaargetijden zijn er maar een paar minuten verschil. Op straat is het druk. Hele mensenmassa’s bewegen zich in beide richtingen. Het valt Rianne op dat wij de oudsten zijn. Zij vraagt zich af hoe het kan dat er zoveel mensen jonger zijn dan wij. Ik weet het ook niet. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er zoveel mensen na ons zijn geboren.

In 2013 tijdens onze terugkeer uit Indonesië hebben wij ook al één dag in Singapore doorgebracht. Bij de Tourist Information krijgen wij enkele nuttige suggesties wat wij verder zoal kunnen bekijken tijdens één dag verblijf. Daarna spoeden wij ons naar de Riverside. In deze wijk zijn de straten een aaneenschakeling van bars en restaurants. Veel terrasjes in de openlucht. Boven de straten zijn huizenhogen parasols gebouwd om het zonlicht overdag te temperen. Op een kruispunt van straten zorgen speelse fonteinen in het trottoir voor verdere verkoeling. Aan de waterkant vinden wij een terrasje met een Thaise menukaart. Hier strijken wij neer. Vlak bij ons meren de laatste rondvaartboten af. In de verte worden vanaf het dak van het Marina Bay Sands hotel groene en witte laserstralen de lucht ingeslingerd.

Zaterdag 13 augustus 2016

’s Ochtends slenteren wij door de Arabische wijk met zijn volgestouwde winkeltjes en kleine koffiebars. Midden in de wijk staat de prachtige Sultan moskee. Wij zijn er getuige van een Islamitische huwelijkssluiting. De familie neemt de hele plechtigheid met mobieltjes op. In de aanloop tot het geven van de ringen zit de prachtige bruid in een mooie witte bruidsjurk naast haar in het zwart geklede moeder, een paar meter achter de bruidegom. Moeder en dochter zitten op stoelen, de bruidegom, de imam en de getuigen zitten op de grond, evenals de hele familie. Mannen en vrouwen gescheiden. De cadeaus voor de bruidegom, in blauw verpakt, staan aan de ene zijde opgesteld; de cadeaus voor de bruid, in rose verpakt, staan aan de andere zijde opgesteld.

Na de middag bezoeken wij de Botanische tuinen. Meer dan honderd jaar oud. Tropisch regenwoud, parkachtige aanleg, diverse boomsoorten, een orchideeëntuin. Heel afwisselend. Midden in het grote park ligt een vijver met witte en paarse waterlelies. Midden in het water staat een grote schelp, waar vaak muziekuitvoeringen worden gegeven. Aan het begin van de avond wordt er een UP-concert gegeven. UP staat voor Unity and Peace, Eenheid en Vrede. Met zwaar gesubsidieerde culturele programma’s probeert de stad de integratie van de verschillende bevolkingsgroepen te bevorderen: vier nationaliteiten, vier godsdiensten, vier talen. Het zal wel nodig zijn, maar wij ervaren een stad met een heel vriendelijke en behulpzame mensen, ongeacht hun achtergrond.

Wij wachten het concert niet af. Als wij naar de uitgang van de tuinen teruggaan, lopen wij tegen de stroom in: veel mensen zijn op weg naar het concert. Vaak staan zij stil, de mobiele telefoon in de hand en gereed om weer een Pokémon te vangen. De nieuwe app heeft hier een wel heel hoge verspreiding gekregen. De Botanische tuinen zitten vol Pokémons.

Wij brengen nog snel een bezoek aan de haven. Een groot schip van P&O wacht op de passagiers die hier aan boord komen. In het winkelcentrum lopen militairen met machinegeweren te surveilleren. Op een pleintje buiten zijn toevallige passanten aan het line dancen. Op een terrasje drinken wij een Paulaner Weissbier.

’s Avonds is er in de Gardens by the Bay een muzikale lichtshow. In een park nabij de baai zijn grote kunstmatige bomen gebouwd. Boven in een van deze bouwwerken is een bar/restaurant. Twee andere bomen bevatten liften die de bezoeker naar een grote luchtbrug brengen. Wij volgen vanaf de grond het kleurrijke lichtspel, waarbij op de maten van moderne muziek lichten in diverse kleuren aan en uit springen en door het park bewegen. Na afloop keren wij terug naar de stad via het imponerende Marina Bay Sands hotel. Drie grote hoteltorens met in totaal ruim 2500 kamers worden beneden door een hoge centrale hal met elkaar verbonden en boven door een groot dakterras in de vorm van een platte boot. Voorzien van uitkijkterrassen, een groot zwembad tot aan de rand van het plat dak en consumptieve voorzieningen.

1. Ria koning:
    15 augustus 2016
    Hilde en Jakko zijn van vrijdag op zaterdag via Singapore terug gekomen. Je had ze zo nog tegen het lijf kunenn lopen. Zij waren met de kindjes drie weken in Indonesiå.
    Veel plezier daar. Het begin is in ieder geval al heel mooi.
    groetjes van Ria.
  2. Irene:
    16 augustus 2016
    Haha, ik kan geen betere verklaring bedenken dan die van jou pap! ;) Mooi reisverslag van de eerste dagen. xx
  3. Anneke:
    19 augustus 2016
    Er kwamen veel mooie herinneringen boven, maar de pokemons hadden toen de botanische tuin nog niet weten te vinden.
    Veel plezier , Anneke