Melbourne in de zon

20 oktober 2016 - Melbourne, Australië

Donderdag 20 oktober 2016

Het terugbrengen van de camper en het bespreken van alle problemen die wij ermee hebben gehad, kost ons zeker twee uur. Een taxi brengt ons naar de andere kant van de stad, naar ons hotel aan de Victoria Parade. Onderweg passeren wij de Arena’s waar de Australian Open jaarlijks worden gehouden. Buiten het tennisgebeuren vinden hier ook festivals en ander evenementen plaats.

Het hotel houdt het midden tussen een hotel en een hostel. Als pas getrouwd stel krijgen wij de bruidssuite. Een ruime kamer en aansluitend een eigen badkamer. De accommodatie ligt vlak bij de binnenstad en dus gaan wij lopen. Al gauw horen wij van anderen op straat, dat alle openbaar vervoer in de binnenring, zone 1, gratis is. Daarbuiten moet je betalen.

Als wij bij ons hotel bij een officiële voetgangersoversteekplaats naar de andere kant van de straat willen gaan houdt een klaarover van seniorenleeftijd in geel hesje voor ons het verkeer tegen, zodra voor ons de lichten op groen staan. Nergens anders in de stad komen wij zo’n hulp tegen. Waarschijnlijk is dit een klaarover door zelfbenoeming.

Op eigen kracht lopen wij langs de St. Patrickcathedral en langs het Parlementsgebouw. Daarna nemen wij een oude tram van de Circle Line, de lijn die een rondje om zone 1 rijdt. Bij de Elizabethstreet stappen wij uit en dwalend lopen wij door winkelstraten, langs het stadhuis, in de richting van Fedsquare. Daar staat de monumentale Anglicaanse St. Paulscathedral. We brengen een kort bezoek. Het interieur is aardig maar niet indrukwekkend. Schuin tegenover de kerk staat het Flinders Street Station. Een mooi pand in gele en rode steen opgetrokken. Het oudste station van Australië en een tradionele ontmoetingsplaats.

Aan de andere kant van de straat, tegenover het station en de kerk, staat een hypermodern gebouw. De vormen doen denken aan een combinatie van ontwerpen van de Nederlandse architect Ton Alberts en Piet Blom. Scheve muren, scheve geveldelen, scheve ramen. De gevel met gelaagde grijze platen doet denken aan de geschubde huid van een reptiel.

Van hieruit maken wij een wandeling door het stadscentrum. Wij komen door de Degraves Street met verschillende koffiezaken en even later door het bekendste graffitistraatje van Melbourne. Bij de Collins Street lopen wij door de Block Arcade, een overdekte winkelpromenade uit de 19e eeuw tussen Swanston en Elisabeth Streets. Wij lopen door de moderne Bourke Street Mall, even later door de elegante Royal Arcade uit 1869, de oudste overdekte winkelgalerij van Australië. In de galerij staan twee uit naaldbomenhout gesneden reuzen, Gog en Magog, die sinds 1892 elk uur op een bel slaan. In de Elisabeth Street passeren wij ondergrondse openbare toiletten. Voor mannen al in 1910 gebouwd, voor vrouwen pas in 1927. Op het moment dat wij erlangs lopen zijn ze gesloten. Op onze wandeling komen wij nog voorbij enkele oude pakhuizen. Net als in Amsterdamse grachtenhuizen steekt bovenin een balk dwars uit de gevel om met een katrol zware goederen naar hogere verdiepingen te hijsen.

Voor vandaag hebben wij weer genoeg arcades gezien. Over de Bourke Street lopen wij weer richting ons hotel. Op verschillende plaatsen maken straatmuzikanten muziek. Een groep Indiërs danst op de maat van ritmisch tromgeroffel op straat. Zij vragen aandacht voor het komende Diwali-feest. Het feest van het licht. Voor hindoestanen net zo belangrijk als Kerstmis voor christenen. Het publiek wordt uitgenodigd om op het Federation Square het feest bij te wonen. Officieel duurt het vijf dagen. Het wordt gevierd in de maand oktober of november, afhankelijk van de dag voor de nieuwe maan in de maand Ashvin. De eerste drie dagen vallen aan het eind van de maand Ashvin, de laatste drie dagen in het begin van de maand Kartika. Hier in Melbourne wordt het op Federation Square met honderden lichtjes, muziek, dans, films en vuurwerk gevierd van 17 tot en met 22 oktober.

Tijd om naar ons hotel te gaan. In de bar drinken wij een biertje.