Melbourne in de regen

21 oktober 2016 - Melbourne, Australië

Vrijdag 21 oktober 2016

Het is zwaar bewolkt, maar droog. Overmoedig laten wij onze paraplu’s in onze kamer.

Door de Carlton Gardens wandelen wij naar het Royal Exhibition Building, maken enkele foto’s en wandelen door richting Queen Victoria Market. Intussen begint het te regenen. Eerst een beetje, langzaamaan harder. Wij zijn blij als wij kunnen schuilen bij de overdekte markthallen van Queen Victoria Market. Een heel uitgebreid complex met luxe uitstallingen van heel verse vis, vlees en groenten in een stenen gebouw, voor het grootste deel echter eenvoudiger, lange rijen marktkramen onder golfplaten daken. De regen komt nu met bakken naar beneden en roffelt op de golfplaten. ‘Just a Melbourne rain’, zegt een marktkoopman droogjes.

Wij kopen allebei een paraplu en nemen de tram naar Flinders Street Station. Over de brug over de Yarra River lopen wij naar de National Galery of Victoria for International Arts. Alle regen van het dak van het gebouw stroomt langs de glazen voorgevel naar beneden. Ondergronds wordt het opgevangen in grote watertanks en hergebruikt voor het laten spuiten van een fontein en – bij droog weer – voor het oppompen naar et dak zodat het opnieuw naar beneden kan stromen. Op de bovenste verdieping wordt moderne kunst tentoongesteld. De werken zijn van ons onbekende meesters. Mooi is de collectie Italiaanse sieraden die hier achter glas te bewonderen is.

Een verdieping lager hangen in verschillende zalen schilderwerken uit de 16e en 17e eeuw. Ook Hollandse meesterwerken hangen hier, bijvoorbeeld Hercules en Antaeus van Rubens en Landschap met vee van Albert Cuyp. Dan is het sluitingstijd en ook supposten willen op tijd naar huis.

Door de stad lopen wij naar een gezellige pub op de hoek van Bourke Street en Exhibition Street. Het is vrijdagavond en Happy Hour, dus veel Melbournians komen hier een biertje drinken en een hapje eten. Met moeite vinden wij een tafeltje in een hoekje van de pub. Het bier smaakt weer best.

Dan lopen wij terug naar ons hotel. Als wij daar aankomen, stopt de regen. In onze kamer genieten wij bij een glaasje wijn van heerlijke, verse sushi, uit de stad meegenomen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anneke Roth:
    21 oktober 2016
    Hoi Bob en Rianne, alweer vers van de pers. En, hoe bevalt het slapen in een hotel na al die camperavonturen?
    Wij hebben hier vandaag heel zacht herfst weer met veel zon en wat wolkjes! Heerlijk, heb net een eind gefietst.
    Dank voor jullie kaart! Blijft leuk, vakantiekaarten!
    Veel plezier weer en groetjes, Anneke