Fremantle

15 augustus 2016 - Fremantle, Australië

Maandag 15 augustus 2016

Tussen ons B&B en de haven ligt het scheepswrakkenmuseum van Fremantle. Hier zijn veel restanten en voorwerpen van scheepswrakken tentoongesteld, gevonden voor de westkust van Australië. Hier vinden wij een deel van de originele romp van de Batavia en veel schatten en voorwerpen uit het schip en van andere – veelal Nederlandse – schepen die voor de kust van Australië zijn vergaan. Voor een deel door navigatiefouten, voor een ander deel door onbekendheid met de gevaarlijke rotspunten vlak onder het wateroppervlak. Wij leren hoe belangrijk de rol van de Nederlanders is geweest bij de ontdekking en het eerste in kaart brengen van Australië. Willem Janszoon, Dirk Hartog, Abel Tasman, Willem de Vlamingh, allen in dienst van de VOC. Niet voor niets was Nieuw Holland de eerste westerse naam voor Australië. Overigens zagen de Nederlanders geen mogelijkheden om in dit nieuw ontdekte land tot winstgevende handel te komen. En dus zagen zij ervan af om hier grond te claimen.

Het museum is zo interessant dat wij er veel langer blijven dan onze bedoeling was. Na de middag spoeden wij ons met de metro naar Perth. Wij zijn nog juist op tijd om bij het munt-museum te ervaren dat de laatste rondleiding juist is afgelopen en het museum is gesloten. Dan maar naar de Tourist Information voor wat algemene informatie over West-Australië. Niet te vinden. Het enige informatiepunt dat wij dank zij de belangeloze hulp van een paar vriendelijke Perth-bewoners vinden is alleen voor het geven van informatie over de stad en is ook gesloten.

In Fremantle staat tegenover het station een drietal bestelbusjes. Een met ‘Doctors from the street’, een met twee draaiende wasmachines en twee drogers, en een met voedsel van een soort voedselbank. Een initiatief van enkele vrijwilligers die met donaties van bedrijven en burgers een mobiele eenheid voor medische, hygiënische en voedselhulp aan daklozen verzorgen.

Bij een restaurant aan de haven eten wij verse vis van de grill.

1. Albert Koning:
    19 augustus 2016
    Wij volgen jullie weer op de voet. Wist je overigens dat neef Theo Doreleijers uit Amsterdam onlangs een benefietconcert georganiseerd heeft ten behoeve van een busje voor Doctors from the street voor vluchtelingen in Amsterdam? Goed om te horen dat het een wereldwijde activiteit betreft. Veel plezier verder.
    Albert en Margriet
  2. Bob en Rianne:
    20 augustus 2016
    Leuk om te horen! Het initiatief schijnt in Australië door twee studenten genomen te zijn en het is hier in een aantal steden een groot succes. Het busje in Perth staat elke dag van de week op een andere locatie.