De camper ophalen

16 augustus 2016 - Perth, Australië

Dinsdag 16 augustus 2016

Na het ontbijt begint Rianne met hulp van de medewerker van het hotel de sim-kaart van haar telefoon te vervangen door een Australisch exemplaar. Om de beurt verrichten zij het werk en helpen zij elkaar. Als de nieuwe sim-kaart is geplaatst en geactiveerd, kan er het eerste gebruik van worden gemaakt. Rianne bestelt een Über-taxi. Kort daarna komt deze voorrijden. Een half uur later zet de Zimbabwaanse chauffeur ons af bij de camperverhuur nabij het vliegveld in Perth.

De camper die ons wordt aangeboden is een Maui, een oud exemplaar met veel lakbeschadigingen en roestplekken. 214.890 km op de teller. Wij zijn niet enthousiast maar vertrekken er toch mee.

De dames van de camperverhuur wijzen ons hoe wij bij een groot winkelcentrum kunnen komen om onze voorraden aan te schaffen. Circa 3 km hier vandaan. Na ruim 20 km heen en weer en om rijden vinden wij het bedoelde winkelcentrum. Heel groot met meer dan 200 winkels. Wij laden een kar vol boodschappen in onze camper. Inmiddels is het half zes. In Australië zijn alle winkels stipt om half zes gesloten. De klanten zijn naar huis. Het winkelpersoneel heeft de deuren op slot gedaan. De grote parkeerterreinen om het winkelcomplex zijn bijna leeg.

Wij staan er nog. Wij krijgen de motor niet gestart. Het instructieboek van de auto geeft geen uitkomst. De camperverhuur is telefonisch onbereikbaar. Het landelijke informatienummer van de Bridgecamper voor heel Australië staat op een antwoordapparaat overgeschakeld. Ik probeer opnieuw te bellen.

Plotseling begint de camper te rijden. Achteruit nog wel. En zonder draaiende motor. Dat is niet de bedoeling. Gelukkig is het parkeerterrein vrijwel verlaten. Er staan geen auto’s achter ons.

Rianne remt. De camper staat stil. Nergens tegenaan. Aan de andere kant van Australië neemt een dame van de alarmdienst de telefoon op. Ik leg uit dat wij bij een groot leeg winkelcentrum in Belmont staan en dat wij de motor van onze camper niet kunnen starten. De dame weet niet waar Belmont ligt, maar begint intelligente vragen te stellen. ‘Zit de sleutel in het contact?’ ‘Zit er nog stroom in de accu?’ ’Doen de koplampen en achterlichten het nog wel?’ Ik stap uit om dat te onderzoeken.

Als ik achter de wagen sta, begint de motor spontaan te draaien. Verborgen magie? Rianne heeft op de rem getrapt en tegelijkertijd de sleutel omgedraaid. Blijkbaar moet je bij het starten van een automaat niet alleen de versnelling in neutrale stand zetten, maar ook op de rem trappen.

Inmiddels is het donker en volgens ons contract mogen wij alleen bij daglicht rijden. Wij bellen naar de dichtstbijzijnde camping. Gesloten. Antwoordapparaat. Nog maar eens proberen. Een dame neemt op en zegt dat er nog plaats is. Wij komen eraan. Zij het pas na ruim 20 km omrijden omdat onze TomTom (ja, het echte Nederlandse product) een cruciale afslag op de autoweg niet herkent en wat ronddoolt in de naastgelegen wildernis. Onderweg krijgen wij de melding op ons scherm dat wij in het donker rijden  en dat wij nog maar eens ons contract op dit punt moeten nalezen.

Om half acht komen wij op de camping. In totaal ruim vijftig kilometer gereden. Onze kampeerrtplek bevindt zich op 11 km afstand van de camperverhuur.

Rianne heeft geen zin meer om te koken. Volgens de dame van de receptie zijn er 2 km verderop genoeg eetgelegenheden. Wij lopen erheen. Inderdaad voldoende keuze: Kentucky Fried Chicken, McDonalds, Subway en Hungry Jacks. Wij genieten bij McDonalds van een portie kipnuggets met frites, lopen terug naar de camping en gaan naar bed.

Met enkele kleine ingrepen toveren wij onze zithoek in de camper om in een breed tweepersoonsbed. Jammer dat de kussens van de bank niet als een aaneengesloten matras de hele bedbodem bedekken. Jammer dat zij zo versleten zijn dat je erdoorheen de planken ondergrond voelt. Jammer dat het onderlaken onhanteerbaar groot is en in een vierpersoonsbed niet zou misstaan. En jammer dat de hoofdkussens zo dun zijn dat alleen een grote handdoek en een windjack eronder voldoende steun geven. Wij slapen slecht.