De camper terugbrengen

17 augustus 2016 - Perth, Australië

Woensdag 17 augustus 2016

Wij gaan terug naar de camperverhuur. Langs de Highway geven lichtborden een ernstige waarschuwing voor slecht weer. In Nederland heet dat tegenwoordig code oranje. Er vallen hevige regenbuien en er zijn harde windstoten.

Bij de verhuur leggen ze uit dat de Maui die wij hebben, toch al gauw twee à drie jaar oud is en dat de kussens dan wel versleten kunnen zijn. Wij hebben echter contractueel geen Maui maar een Britz gehuurd. Dat model is toch een à twee jaar jonger!? Nee, plotseling is ook de Britz redelijk oud en kunnen de kussens erin ook wel versleten zijn. Na heel veel praten over allerlei oplossingsmogelijkheden wordt ons een andere camper aangeboden. Een Britz, en nog wel voor drie personen. Iets anders is er niet. Het lijkt een mooi aanbod, maar wij moeten dan wel upgraden en dus bijbetalen.

Rianne en ik trekken ons terug in onze camper, drinken koffie, kijken naar de hoosbuien en overleggen met elkaar. Rond het middaguur hakken wij de knoop door. Wij willen onze vakantie wel op een plezierige manier doorbrengen en niet geradbraakt terugkomen door slapeloze nachten wegens een slecht bed. Rianne onderhandelt scherp en brengt de prijs van het upgraden verder naar beneden dan het verhuurbedrijf eigenlijk wil. Eindelijk gaan wij akkoord met upgrading. Morgen om 10 uur kunnen wij de andere wagen ophalen. Twee verloren reisdagen.

Wij zetten onze camper 700 meter verderop op een camping en gaan met de bus naar de stad. Hard hollend komen wij bij het Muntmuseum aan. Nog juist op tijd voor de laatste rondleiding. Wij horen over de ontdekking van rijke goudaders in West-Australië in de tweede helft van de 19e eeuw, over de goldrush (in drie jaar tijd groeide de bevolking van West-Australië van 14.000 naar 150.000 inwoners), over de wettelijke regulering van de goudwinning, de zware arbeid bij het bakken van goudbroodjes, de ontwikkeling van de goudprijs en de meest interessante verkopen van gouden nuggets en munten.

In het museum staat de grootste gouden munt tentoongesteld: een Australische munt met aan de ene kant de kop van koningin Elizabeth II en aan de andere kant een kangoeroe. De munt is een paar centimeter dik en heeft een doorsnede van ongeveer een  meter. In de gieterij wordt ons getoond hoe een pot met goudbrokjes en -poeder eerst bij 1200 graden Celsius wordt gesmolten en vervolgens tot een officiële goudbar wordt gegoten.

Bij de Tourist Information for West Australia krijgen wij nuttige tips voor onze reis door dit deel van Australië. Wij horen dat er in deze tijd van het jaar meer toeristen de route volgen die ook wij voor ogen hebben. Van de ene kant zorgwekkend omdat het aantal camperplekken op de campings beperkt is. Van de andere kant ook geruststellend, omdat wij in de komende tijd in de verlatenheid niet alleen zullen zijn.