Met de wind mee

25 juli 2015 - Rothenburg ob der Tauber, Duitsland

zaterdag 25 juli 2015 Bad Mergentheim – Rothenburg ob der Tauber

Als wij de tassen aan onze fietsen hangen doemen donkere wolken uit het noorden op. In snel tempo naderen zij ons. Even snel zijn zij weer voorbij. De hele dag blijft de lucht blauw met witte wolken die zich in hoog tempo verplaatsen. Geen spatje regen. In Nederland wakkert de wind aan tot windkracht 9 à 10. Hier waait het de hele dag met ongeveer windkracht 4. Voor ons in de goede richting.

Nog één keer fietsen wij over het prachtige marktplein met zijn grote vakwerkhuizen en langs het majestueuze slot van de stad. Om 10 uur verlaten wij Bad Mergentheim via het slotpark. Rianne is ontspannen, heeft geen spier- en gewrichtspijnen en wil vandaag bergen verzetten. Bob is uitgerust en fit en heeft in elk geval de intentie om Rianne bij te houden. Met de wind in de rug kunnen wij de eerste hellingen vlot nemen.

Vanaf Bad Mergentheim tot Rothenburg ob der Tauber  loopt ‘das liebliches Taubertal’ parallel met de Romantische Strasse, de weg van Würzburg naar de Oostenrijkse grens, waar een 20-tal prachtige steden en dorpen aan liggen. De Romantische Strasse is de oudste Duitse toeristische route, nu ruim 100 jaar oud. Heel populair bij Duitsers, Zwitsers, Japanners en Chinezen. Geen industrie, ondanks de toeristische route geen druk verkeer.

De serene rust in het ‘liebliches Taubertal’ vormt een sterk contrast met de drukte van de industriegebieden in het Roergebied en langs de Main tussen Mainz en Offenbach. Een landschap met laaggebergte, glooiende hellingen, uitgestrekte graanvelden en wijngaarden, weinig verkeer. Soms schaduwrijke bossen. Wel veel fietsers in het Taubertal, waar de fietsroute de ondertitel ‘Der Klassiker’ heeft gekregen. Hier fietsen in verhouding meer mensen dan op de route langs de Rijn en langs de Main. Onze route voert door een prachtige omgeving. Door de harde wind liggen er veel kleine takjes en verse bladeren op het pad. Dat is verder de hele route zo.

Gejaagd door de wind dwarrelt Rianne als een veertje tegen de hellingen omhoog. Bob zorgt voor enig contragewicht. Daardoor kost het klimmen iets meer tijd dan wanneer Rianne dat alleen zou doen.

Na 3 km zijn wij in Igersheim. Tijd voor koffie. Met iets erbij, want het wordt een zware dag.

Twee kilometer verder komen wij langs Markelheim. Links van ons liggen grote wijngaarden tegen de hellingen van het laaggebergte. Uit dit gebied komen heerlijke droge en halfdroge witte wijnen. Daar zullen wij later op de dag zeker iets van proeven.

In Weikersheim drinken wij alweer koffie. Dat biedt ons de gelegenheid het prachtige marktplein en het slot te bewonderen. In de slottuin worden in de zomer opera’s en operettes in de openlucht opgevoerd. Helaas hebben wij geen tijd om tot de avond te wachten. Wij moeten verder.

Weer enkele kilometers verder ligt Röttingen. Een klein dorp dat ook wel het zonnewijzerdorp wordt genoemd. Aan gevels of als staande objecten zijn er her en der verspreid over het dorp prachtige zonnewijzers met heel uiteenlopende vormgeving te vinden. Je zou er bijna een puzzeltocht op uitzetten om ze allemaal te kunnen zien.

Voorbij Creglingen biedt ons boekje de keuze tussen een paar hellingen van 8 à 9 % of een alternatieve route over de hoofdweg via Tauberzell naar Tauber-Scheckenbach. Wij kiezen voor het laatste. Gemakshalve negeren wij de waarschuwing voor autoverkeer dat er een Umleitung is omdat er verderop wegwerkzaamheden zijn. Over een autovrije hoofdweg suizen wij kilometers naar beneden. Vlak voor Tauber-Scheckenbach komt de wegversperring. Nu beseffen wij dat wij een groot risico hebben gelopen. Als hier bijvoorbeeld een nieuwe brug gebouwd werd en wij er met de fiets niet door konden, zouden wij ruim twee kilometer terug moeten fietsen over een helling van zo’n 7 % en daarna alsnog de hellingen moeten nemen die wij zojuist trachtten te vermijden.

Een hekwerk verspert de weg over de volle breedte. Rianne schuift een hekwerk opzij en wij passeren dit obstakel. Daarna sluit Rianne het hek. Dan staan wij tegenover een graafmachine op rupsbanden die bijna de gehele weg verspert. Aan de ene kant een berghelling vrijwel recht omhoog, aan de andere kant een diepte van een paar meter waar men op doordeweekse dagen palen in de grond slaat als toekomstige steun voor een verbreed wegdek. Rianne kan met haar fiets aan de hand ternauwernood door de nauwe doorgang tussen graafmachine en bergwand. Met ingetrokken buik lukt het Bob om haar te volgen. Aan de andere kant herhaalt zich de ceremonie van het hekwerk.

Voorbij Tauber-Scheckenbach komen wij via een korte klim weer op de Radweg.

De route bleek vandaag vlakker dan wij hadden voorzien. En met de wind in de rug viel de rit eigenlijk best wel mee. Maar het venijn zit voor ons in de staart. Rothenburg ligt boven op een berg en de weg ernaar toe is voor ons een klim van 2 km met een stijgingspercentage van officieel 6%. Ik meet ook tussenstanden van 9%.

Voor het eerst hebben wij gisteravond een onderkomen gereserveerd. Dat is maar goed ook, want als wij op ons adres aankomen zijn alle overnachtingsplaatsen in heel Rothenburg voor 100% uitverkocht.

Een wandeling door de stad is een geweldige ervaring. Rothenburg is heel toeristisch, maar vrijwel alle panden zijn in hun middeleeuwse staat behouden gebleven. De hele stad is dubbel ommuurd. Ter hoogte van de schietgaten kunnen wachters over houten loopbruggen patrouilleren. Op vier plaatsen zijn er  torens.

In het restaurant waar wij eten zijn  alle tafels bezet. Een serveerster brengt ons naar een tafel die al bezet is en plaatst ons bij een Zwitsers echtpaar dat op vakantie zonder plan door Duitsland reist. Tussen ons ontwikkelt zich een interessant gesprek over de verhouding tussen Zwitserland en de Europese Unie, de valuta-verhouding tussen Swiss Franc en Euro, reizen en reizen in Duitsland.

Om half tien geeft een gemeentelijke nachtwacht, gekleed in een lang, wijd, zwart gewaad, met een lans en een lantaarn in de hand, een rondleiding door een deel van de stad en vertelt op humoristische wijze over de geschiedenis ervan, de opkomst en de welvaart in de 12e tot en met 16e eeuw, de neergang en armoede in de periode daarna en de herontdekking en opbloei van de stad vanaf eind 19e eeuw tot heden.

Vandaag voor het eerst tijdens de rit meer dan 1000 kcal verbruikt.

Vandaag 55 km gefietst.