De Proloog

12 juni 2015 - Hazerswoude-Rijndijk, Nederland

In een zonovergoten landschap fietsen wij door het Groene Hart via Zoeterwoude Dorp en Voorschoten naar Wassenaar. Bij hotel Dennenoord aan de weg naar het strand drinken wij ons eerste kopje koffie van vandaag. Dan rijden wij door de duinen naar Katwijk. In het bekende strandpaviljoen Zomers in Katwijk gebruiken wij een eenvoudige lunch. Het is nog te vroeg voor een begeleidend glaasje Chardonnay, want wij moeten nog aan onze eerste officiële etappe beginnen.

Bij het Kunstwerk Huis te Britten en de buiten-uitwateringssluis is het startpunt van de Limesroute, de fietsroute van Katwijk naar de Zwarte Zee langs de noordgrens van het voormalige Romeinse Rijk.

In het oosten ontwikkelen zich donkere regen- en onweerswolken, maar wij houden het droog. Door Katwijk leidt de weg langs de replica van een oude Romeinse zuil met inscripties. Deze staat bij Valkenburg op de plaats waar de Provinciale weg N206 het fundament van een 2000 jaar oude Via Militaris doorsnijdt.

In Leiden rijden wij onder de Morspoort door de historische binnenstad in. Op het overvolle terras van De Bruine Boon vlak bij molen De Valk vinden wij toch nog een plekje om rustig een biertje te drinken. Aan de waterkant zitten mensen ontspannen in het gras.

Voorbij de Hooglandsekerk en de Burcht verlaten wij aan de andere kant van het centrum via de Zijlpoort weer de stad. De route voert door Leiderdorp langs de Rijn  naar Koudekerk. Bij de Hervormde Kerk eindigt onze eerste etappe.

Vandaag 63 km gefietst, waarvan 21 volgens de officiële fietsroute.