Een knieval voor Rianne

4 augustus 2015 - Enns, Oostenrijk

dinsdag 4 augustus 2015 Linz – Enns

Bob jr is vandaag jarig. Via Whatsapp feliciteren wij hem en wensen hem een mooie dag toe. Op de Hauptmarkt drinken wij koffie. De jarige is niet aanwezig om te trakteren. Daarom bestelt Rianne één gebakje voor twee personen. Bob sr betaalt. Na het afrekenen struikelt hij over de voet van een groot zonnescherm. Hij valt onder het tafeltje. Stoelen schuiven met lawaai opzij. Een waterglas valt in stukken op de grond. Bob eindigt bij de welgevormde knieën en voeten van Rianne. Bob mankeert niets. Rianne ook niet.

Door een parkachtige omgeving fietsen wij langs de Donau de stad uit. Achttien kilometer verderop steken wij via een stuwdam de rivier over en weer zeven kilometer verder zijn wij in Enns. Het oudste stadje in Oostenrijk, aan de monding van de gelijknamige rivier. Onze bagage zetten wij af in ons hotel. Vandaag leggen wij geen grote afstand af, want wij willen een bezoek brengen aan het voormalige Konzentrations Lager Mauthausen. Dit ligt boven op een berg. Daarom fietsen wij zonder bagage naar Mauthausen. Een fietsveer brengt ons naar de overkant van de Donau. (zie apart verslag)

’s Avonds om half zeven zijn wij terug in Enns en checken wij in.

Wij verkennen de oude stad, rijden langs de middeleeuwse burcht Ennsegg en bewonderen het centrum van het stadje: Am Hauptplatz. Omgeven door statige middeleeuwse koopmanswoningen. Midden op het plein staat een 16e-eeuwse hoge vrijstaande toren. Mooie muurschilderingen en aan een zijde ook een prachtige zonnewijzer.

Op een van de terrassen op het plein drinken wij een Hefe Weizzen op Bobs verjaardag. De paddenstoelen die in Nederland cantharellen en in Duitsland Pfifferlingen heten, heten hier Eierschwammerl. De smaak is er niet minder om.

Vandaag 60 km gefietst.

Totaal 1546 km.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade