Ontspannen

24 juli 2015 - Bad Mergentheim, Duitsland

vrijdag 24 juli 2015 Bad Mergentheim

Wat een genot om na 14 fietsdagen een dag rust te hebben. Het weer is goed en de temperatuur loopt vandaag weer op tot boven de dertig graden. Maar wij hoeven geen inspanning te leveren. Direct achter het hotel ligt het prachtige Kurpark, met grasvelden, boompartijen, bloembedden en fonteinen. Grote gebouwen herbergen klinieken voor hartpatiënten, mensen met spier- en gewrichtsproblemen, met huidproblemen, met stress- en burnoutproblemen en wat al niet meer. Elke kliniek heeft haar eigen interne zwembad met zijn eigen samenstelling en temperatuur van het water. Hier krijgen patiënten onder deskundige begeleiding hun specifieke oefeningen en watergymnastiek.

In Duitsland betaalt elke werknemer 8% van zijn salaris aan de Krankenkasse en de werkgever stort daar nog eens hetzelfde bedrag bij. Met een verklaring van je huisarts kun je gedurende drie weken (in sommige gevallen zelfs vier weken) voor rekening van de Krankenkasse naar een Kurort. Daar krijg je dan overdag van negen tot vier uur allerlei Beratungen, behandelingen, massages, oefeningen en dergelijke om te revalideren. De Krankenkasse betaalt ook de verblijfskosten.

Midden in het park staat een groot Best Western hotel. Elke kamer heeft een eigen balkon. Ik bespeur op een van de balkons slechts één levend wezen. Op het ruime terras drinken wij koffie. Wij zijn hier de enige gasten.

Zo’n honderd meter verder ligt het uitgestrekte Bade- und Wellnesspark Solymar Therme. Hier gaan wij naar binnen. Wij staan versteld van de afmetingen. Er is een sportbad met zes 50-meterbanen en een hoge en een lage duikplank, er zijn twee kinderbaden met glijbanen van verschillende hoogte, er is een meditatiebad, een calciumbad voor versterking van de botten en gewrichten, een magnesiumbad voor herstel van de huid, een lithiumbad voor stressvermindering en bevordering van een goed humeur, een mineralenbad waar je op de luchtbellen kunt liggen en waar je ook met waterstralen nek- en schoudermassages kunt krijgen. Een uitgebreid restaurant met buffetvoorzieningen.

Wij hebben ingecheckt voor een bezoek van twee uur en verlaten pas zes uur na binnenkomst het pand. Verspreid over het grote complex zijn er maar enkele tientallen gasten. In bijna elk bad waar wij instappen hebben wij op dat moment het rijk alleen. De meeste Duitsers zijn op vakantie en liggen in Nederland, Italië, Spanje, Portugal of elders ter wereld aan het strand. Pas na de zomervakantie zal het Kurortbezoek weer toenemen. Voor ons een uitgelezen kans om echt te ontspannen. Wegens de invloed op het goede humeur stuurt Rianne Bob nog een keer extra naar het lithiumbad. Riannes gewrichtspijnen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De psoriasis op Bobs huid lijkt ter plekke te verminderen.

De weegschaal bij het restaurant geeft aan dat wij op de goede weg zijn.

Na de lunch rusten wij even uit op een paar ligbedden. Wat nooit gebeurt: Rianne slaapt 5 kwartier op haar rug op een ligstoel. Uit solidariteit doet ook Bob zijn ogen dicht. Als wij onze ogen weer openen zien wij door de grote ruit tegenover ons de goudgele graanvelden tegen de heuvel in de zon liggen. Ze wachten geduldig tot wij morgen deze heuvels gaan bestormen.

Om zes uur lopen wij door het park terug naar ons hotel. Bij een kiosk begint een waterorgel te spelen. Op de maten van rustgevende Strauss-muziek dansen de waterstralen omhoog en vallen kletterend terug in de vijver.

De eigenaar van het hotel is een Griek. Hij woont al 48 jaar in Duitsland. Dat levert een interessant gesprek op over Europa, de verhoudingen binnen Europa, de VS, Rusland, de Euro, macht, invloed, geld en de beeldvorming in de media. Zijn stelling is dat de tegenstellingen tussen arm en rijk de laatste jaren enorm zijn vergroot, dat de echte culturele en menselijke normen en waarden in de wereld snel ondergeschikt worden gemaakt aan macht en belangen. De menselijke maat, de aandacht en de zorg voor elkaar verdwijnen in een rap tempo uit onze wereld.

Vanavond eten wij weer in zijn restaurant. De ober deelt mee dat de HefenWeizer die wij bestellen, door de chef wordt aangeboden. Om negen uur ’s avonds is het nog 28 graden.

Vandaag 0 m gefietst.

1. Karin Thomas:
    25 juli 2015
    Goed dat jullie een dag rust nemen! Ik begon me al zorgen te maken dat het 's avonds steeds zo laat werd. En dan nog al die baden, heerlijk!
    ben benieuwd naar de volgende etappe.

Veel plezier!
    Karin