Afzien!!!!

22 juli 2015 - Hardheim, Duitsland

woensdag 22 juli 2015 Aschaffenburg – Hardheim

Luxe ontbijt op het terrasje aan de straat.

De vermoeidheid van ruim anderhalve week fietsen begint zijn tol te eisen. Onze dagen zijn te lang. Wij staan om half acht op. Meestal zijn wij niet voor 10 uur, half elf uitgecheckt. Dan willen we nog vaak iets van de stad zien waar we op dat moment zijn. Het gevolg is dat wij pas om één uur, half twee beginnen aan onze dagelijkse portie kilometers. Dat betekent vaak dat wij pas om zeven uur half acht een overnachtingsadres vinden, dan nog moeten douchen, eten, verslag schrijven, emails bekijken en beantwoorden, de route en het weer voor de volgende dag bekijken. Meestal liggen wij pas om half een in bed. De vermoeidheid bouwt zich op, de energie neemt navenant af. Wij besluiten om vandaag ons ritme te verleggen.

Om half elf  fietsen wij de stad uit. Bij dertig graden rijden wij langs de  Main. Op de meeste stukken in de brandende zon. In de loop van de dag loopt de temperatuur op tot 35 graden. Rianne heeft al hoofdpijn vanaf het begin. Dat wordt er in de loop van de dag niet minder om. Bob uit zijn vermoeidheid door slaperigheid op de fiets en door verzuring in de benen bij het opstarten na stilstand of bij korte klims.

Wij fietsen tussen heuvels en laaggebergte over een redelijk vlakke weg.

In Wörth am Main eten en drinken wij wat. Daarna gaat onze tocht weer verder. Onderweg zien wij een jong hertje wegduiken in een maisveld en een haasje wegrennen om in een struikgewas te verdwijnen.

In Miltenberg rijden wij langs een kleine brouwerij. De koude komt uit de kelders naar de straat en bestrijkt aangenaam onze benen. Op de markt bekijken wij uitgebreid de waterbron uit 1583. Het koude water geeft enige verkoeling aan onze handen en polsen. Prachtig zijn de oude vakwerkhuizen rond het Marktplein. Het Gasthaus zum Riesen, ook wel de Fürstenherberge genoemd, is een van de oudste herbergen van Duitsland.

In Miltenburg verlaten wij de Main. Vanaf hier gaat de Radweg langs de Efra omhoog. Onze weg gaat door het laaggebergte van dit deel van Beieren. Het is een lichte tot matige klim maar het fietspad houdt bij Riedern op en wij moeten 10 km over de gewone weg verder. Auto’s scheuren ons voorbij. Rianne heeft een geel veiligheidshesje aan, maar met de snelheden van het autoverkeer geeft dit ons nog steeds geen veilig gevoel.. In ongeveer 20 km overbruggen wij bijna 200 meter hoogteverschil. In de brandende zon best pittig.

Om zes uur zijn wij in Hardheim. Genoeg voor vandaag. Drie overnachtingsadressen, die in ons boekje staan, bestaan niet meer. De uitbaters daarvan zijn inmiddels oud en zijn gestopt met hun bed and breakfast. Wij vinden nog één Gasthof met plaats voor ons. Badischer Hof. Goethe was ons hier voor.

Op het balkon van onze kamer praten wij nog even met de Nederlander op het balkon naast ons die in één week tijd van Koblenz naar Wenen fietst en vandaag zo’n 140 km heeft afgelegd. Daar kunnen wij niet tegenop.

Vandaag 74 km gefietst.