Een hete dag en twee koude Franciskaners

17 juli 2015 - Andernach, Duitsland

vrijdag 17 juli 2015 Wesseling – Andernach

Om half zes maken harde donderslagen ons wakker. Strepen bliksem flitsen uit de wolken naar de aarde. Rianne vliegt haar bed uit om de handwas die op het balkon aan een lijntje te drogen hangt binnen te halen. De verfrissende regenbui blijft uit.

Om half acht genieten wij van een uitgebreid ontbijt in het hotel. Daarna nog enkele boodschappen en dan draaien wij in mouwloze fietskleding het fietspad op langs de Rijn. Tot Bonn rijden wij in de schaduw van houtwallen en bosranden. Heerlijk koel.

In Bonn drinken wij koffie op het terras bij de St Martins kathedraal. Wij maken foto’s van een overblijfsel van een Romeinse muur en rijden de stad weer uit. De route is gemakkelijk: steeds het fietspad langs de Rijn volgen. Vanaf Bonn rijden wij voornamelijk in de zon. Schaduw is er sporadisch. De temperatuur loopt op tot 38,5 graden. In Bad Godesberg, Remagen en Bad Breisig voert de route over de terrassen van hotels en restaurants aan de oever. Borden nodigen ons uit om hier een stukje te lopen. Wij laten ons zelfs twee keer tot een consumptie verleiden. Al was het alleen maar om onze waterflessen bij te vullen en zelf een kop koffie of een koel bruiswater te consumeren.

In Rolandswerth gaat Rianne vergeefs op zoek naar een winkel waar zij karnemelk en een fles water kan kopen. Zij krijgt een barstende hoofdpijn en wil eten en drinken. Drie kilometer verder vinden wij in Oberwinter een Edeka-winkel. Voor de ingang van de winkel eten wij ons broodje, drinken alle karnemelk en een flink deel van de watervoorraad op.

Bij Remagen komt het laaggebergte aan twee zijden van de Rijn vervaarlijk dicht bij de oevers van de rivier. Aan beide zijden van het water vechten een druk bereden tweebaans spoorlijn, een Bundesweg en een fietspad om de schaars beschikbare ruimte.

Vanaf Bad Breisig wordt ons tempo steeds trager. Fietsten wij vanochtend nog meer dan 20 km per uur, nu zakt ons tempo terug tot een km of 15 per uur. De hitte van de zinderende namiddagzon speelt ons duidelijk parten. In Bad Breisig hebben wij ijsblokjes in onze waterflessen gedaan, maar 10 km verder is het water al weer helemaal lauw.

In Andernach kiezen wij een klein hotel aan de boulevard langs de rivier. Bij het betreden is onze kamer heerlijk koel. Als wij onze spullen uit de fietstassen pakken, loopt de temperatuur in de kamer snel op.

Mede op aanwijzing van de hotelier gaan wij voor onze maaltijd Zum Franciskaner, een restaurant met een uitgebreid terras op een pleintje in de oude binnenstad. Bij de rumpsteak geven twee halve liters koude Franciskaner hefe bier (per persoon!) enige verkoeling. Op het naastgelegen terras van een Italiaanse ijssalon ronden wij de dag af met een Heidelbeereis. Wij verbazen ons erover dat eten en drinken in dit deel van Duitsland zoveel goedkoper is dan in Nederland.

Tot besluit een korte wandeling door het oude centrum en ook een stukje langs de rivier.

Morgen wordt het minder warm. Zeggen de weervoorspellers.

Vandaag 64 km gefietst.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Judith:
    18 juli 2015
    Ik mis het totaal aan km en verbrande calorien hier. Zie wel dat ze er ongetwijfeld allemaal weer aangedronken zijn