Das liebliches Taubertal

23 juli 2015 - Bad Mergentheim, Duitsland

donderdag 23 juli 2015 Hardheim – Bad Mergentheim

De Badischer Hof was vroeger een gerenommeerde halteplaats. Hier werden de paarden van de postkoets gewisseld. Goethe kwam hier graag en had hier zijn eigen Stube. Sindsdien is er weinig aan vernieuwing gedaan. Weliswaar is er een internetverbinding, maar ondanks onze vraag krijgen wij de toegangscode niet en worden wij doorverwezen naar de hotspot van de gemeente Hardheim. Die is met enige moeite ook in onze kamer toegankelijk. Een half uur per dag gratis te gebruiken.

Gisteren bij het opvragen van de prijs van de kamer zei de baas van Badischer Hof dat de fietsen gratis konden worden gestald, als wij tenminste in zijn hotel de maaltijd zouden gebruiken. Onze Nederlandse buurman op het balkon naast ons zei dat dit een grapje was. In de Badischer Hof konden wij alleen binnen zitten. In het hotel van de buurman konden wij ook buiten zitten. Die had helaas geen kamer meer voor ons, maar wel een tafeltje in zijn Biergarten. Dus aten wij daar.

Het ontbijt is pover. Zelfs geen eitje kan eraf. Alleen enkele broodjes, plakjes kaas en vlees en een beetje – overigens lekkere – zelfgemaakte jam.

Vandaag rekenen wij in de Badischer Hof af. Wij betalen 5 euro parkeergeld voor onze fietsen. De bedrijfseigenaar heeft woord gehouden. Zoals een autoreclame in Nederland zegt: ‘Duitsers maken geen grappen!’ Wij betalen gelaten. Het is de eerste keer dat wij op al onze reizen voor het stallen van de fietsen bij een overnachtingsadres moeten betalen.

Voor vandaag is een temperatuur van 23 graden Celsius voorspeld. Volgens ons komt de temperatuur eerder in de richting van de 30 graden. In de zon fietsen wij moeizaam het dorp uit. De weghelling is maar een procent of vier, maar voor ons levert deze toch een moeizame start van deze dagetappe op. Iets verderop wordt al wat meer van ons gevraagd, want over een afstand van enkele honderden meters is het hellingpercentage 7 %.

Vanaf Tauberbischofsheim gaat onze route door het dal van de Tauber. Hier lijken de landbouwpercelen kleiner. Zij worden afgewisseld met kleine weilanden, waarop overigens geen vee staat te grazen. Hier en daar komen de hellingen wat meer naar elkaar toe, elders wijken zij weer van elkaar. Het landschap is afwisselend en oogt lieflijk. Niet voor niets heeft dit gebied de naam ‘Das liebliches Taubertal’. Hier geen zware industrie, maar alleen arcadische landschappen en aantrekkelijke dorpjes en stadjes.

In Lauda-Königshofen komen wij langs een kleine fontein met een beeldengroep. Eén van de beelden stelt Tijl Uilenspiegel voor. Deze plaatselijke held en schelm kreeg in binnen- en buitenland grote bekendheid.

De volgende plaats is Bad Mergentheim. Hier zoeken wij hotel Alexander. Ons aangeraden door de hoteleigenaar in wiens Biergarten wij gisteravond hebben gegeten. Het hotel is eigendom van een Griek die jarenlang in Hardheim een Grieks restaurant heeft gerund en die een paar jaar geleden een hotel in Bad Bergentheim is begonnen. Wij krijgen een mooie kamer toegewezen. Helaas wel zonder airco.

Wij hebben besloten om een rustdag in te lassen. Wij komen al om twee uur in de middag hier aan en zullen twee nachten blijven. Bad Mergentheim is een Kuuroord en wij willen een dagje van de plaatselijke zoutwaterbaden genieten. Eerder hebben ook de Romeinen deze baden al ontdekt en bezocht. Overigens is sindsdien het water wel geregeld ververst. Even een time out.

Rianne gaat rustig een uurtje winkelen. Bob doet een middagdutje. ’s Avonds eten wij in de Biergarten van het hotel.

Vandaag 39 km gefietst.